خمکاری قوطی ،خمکاری و نورد قوطی پروفیل

5.0(1 امتیاز)

در این مقاله موارد زیر را مطالعه خواهید کرد

1- پروفیل چیست؟

2-قوطی چیست؟

3-انواع قوطی و پروفیل

4-ابعاد انواع پروفیل و قوطی

5-فرایند تولید قوطی و پروفیل

6-کاربرد های قوطی پروفیل

7-کارخانه های تولید قوطی و پروفیل

8-تفاوت میلگرد با قوطی پروفیل

9-خمکاری قوطی و پروفیل

10-تماس خمکاری و برش لیزر اریا برای خمکاری پروفیل و قوطی

 

1- پروفیل چیست؟

پروفیل چیست

پروفیل از نظر لغتی، به معنای ثابت بودن یک مقطع در طولی مشخص و معین است. اما حتما این سوال برای شما به وجود آمده است، که این لغت در صنایع ساختمانی، به چه مفهومی تعلق می‌گیرد. پروفیل یا Profile در زبان لاتین، به تجهیزاتی گفته می‌شود، که در ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. 

مثلا پروفیل آلومینیومی، برای ساخت قاب پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی در صنعت ساخت و ساز و در مبحث تخصصی تعریف پروفیل، باید گفت، که دو نوع پروفیل باز و بسته وجود دارد.

پروفیل باز در ابعاد و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شود و در صنایع ساختمان سازی به عنوان مصالح مصرفی برای ساخت تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، هاش و چهارپهلو کاربرد دارد.

پروفیل‌های باز، نوع دیگری دارند، که به پروفیل‌های باز با سطح مقطع Z معروف هستند و در ساخت و سازهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای پروفیل‌های باز با سطح مقطع Z می‌توان به ساخت سقف سالن‌هایی بزرگی مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها و پارکینگ‌های عمومی اشاره کرد.

نوع دیگر پروفیل‌ها، یعنی پروفیل‌های بسته نیز، در تولید لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل های کرکره برقی کاربرد دارند.

2-قوطی چیست؟

قوطی یا باکس که به انگلیسی به آن BOX می گویند یک پروفیل به شکل جعبه ای و چهار گوش است که از انواع قوطی بر اساس جنس میتوان به  قوطی های آهنی ،استیل و آلومینیومی اشاره کرد

اما قوطی پروفیل آهنی از  پرکاربرد ترین قوطی ها در بین انواع قوطی فلزی از قوطی های استیل و آلومینیومی است. برخی از قوطی ها  نیز دارای جنس متفاوت تری نسبت به دیگر قوطی های آهنی هستند.

3-انواع قوطی و پروفیل

انواع پروفیل 

 

پروفیل براساس نوع کاربرد و میزان استحکام مورد نیاز از متریال و آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شود. براساس جنس این محصولات به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

 

پروفیل فولادی یا آهنی

 

پروفیل های آهنی از ورق های فولادی ساخته می شوند. هریک از انواع ورق های فولادی به علت اینکه از آلیاژهای مختلفی ساخته می شوند خواص متفاوتی دارند. پروفیل های فولادی معمولا از ورق فولادی ST37 ساخته می شوند.

 

پروفیل کامپوزیت

 

کامپوزیت یک ماده‌ی ترکیبی از پایه فلز، پلیمر و سرامیک است. این محصولات جعبه‌ی در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاومت زیادی دارند. وزن کم، استحکام بخشی، خاصیت کشسانی و مهار ساختمان از جمله مزایای استفاده از این قوطی‌ها در ساختمان‌هاست.

 

پروفیل آلومینیوم

 

این محصولات از جنس آلومینیوم، سفید رنگ، زیبا و درخشنده هستند. علت استفاده از فلز آلومینیوم در ساخت این محصول مقاومت بالای این  عنصر در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. از این محصول آلومینیومی در ساخت نمای ساختمان، درب و پنجره و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

 

پروفیل گالوانیزه

 

ورق‌ها و محصولات گالوانیزه، برای افزایش مقاومت، استحکام و طول عمر بیشتر با یک لایه نازک روی پوشانیده می‌شوند. این لایه باعث مقاومت فوق العاده محصول گالوانیزه شده نسبت به خوردگی و زنگ زدگی می شود

 

انواع پروفیل از نظر نوع تولید

 

نبشی 

نبشی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که بصورت تنها و یا مرکب در صنعت ساختمان سازی بکار برده می شود، در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد نبشی، انواع آن و نیز به برخی از تولیدکنندگان داخلی آن بپردازیم.

 

نبشی پروفیلی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی به شمار می رود که به صورت مرکب و تنها در پروژه های عمرانی, ساختمانی و نیز صنعتی استفاده می گردد. نبشـی ها با ۲ مشخصه « اندازه بال ها »و «ضخامت »شناخته می شود.

نبشـی ها از لحاظ نوع تولید به دو نوع تقسیم می شوند:

  • نبشی پرسی : این نبشی را از یک ورق با طول ۶ متر که از وسط عرض ورق خم شده است می سازند وبه آن شکل می دهند این بدین معنی است که ماهیت اولیه این مقطع از ورق فولادی است.
  • نبشی فابریک: این نوع نبشی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد .

تیراهن 

تیرآهن یک پروفیل شناخته شده با سطح مقطعی به شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولادی ساخته شده؛ از این محصول به طور گسترده در ساخت ساختمان استفاده می‌شود؛ به طوری که ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون این پروفیل وجود خارجی نخواهند داشت.

 وظیفه اصلی این نوع از پروفیل در سازه‌ها، تحمل و انتقال بار وارده بر ساختمان است، همچنین از آن در طراحی ستون، خرپا و تیرها به عنوان بهترین گزینه استفاده می‌کنند. این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده است، بخش اصلی و میانی تیرآهن را جان و به لبه‌ها و کناره‌های آن بال می‌گویند. حجم بالا استفاده از این محصول باعث شده، قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت تمام شده ساختمان باشد.

میلگرد

قبل از این که به کاربرد انواع میلگرد در ساختمان و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم، ابتدا باید توضیحاتی در مورد این مقاطع پرکاربرد ارائه دهیم. تقریبا همه ما با میلگرد آشنا هستیم و احتمالا نمونه‌هایی از آن را در حین ساختمان سازی مشاهده کرده‌ایم. میلگرد‌ها میله‌هایی بلند هستند که از جنس فولاد ساخته شده و سایزهای گوناگونی دارند.

 

تولید میلگرد هم به صورت ساده و هم به صورت آجدار انجام می شود. میلگردهای ساختمانی عموما از نوع آج دار هستند. دلیل آن هم جلوگیری از حرکت میلگرد در بتن بر اثر ایجاد فشارهای ناگهانی در هنگام وقوع سیل، زلزله یا موارد این چنینی دیگر است.

 

میلگردها در سایزهای گوناگونی و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این شرکت‌های سازنده هم ممکن است استانداردهای خاصی را در تولید محصولات خود رعایت کنند. همین موضوع باعث تفاوت در کیفیت میلگردهای تولید برندهای مختلف می‌شود که باید به آن دقت نمود.

ناودانی

 

از جمله پروفیل‌های بازی که کاربرد فراوانی در ساخت پایه و قاب‌های سازه‌ها دارند ناودانی است. در این مطلب به شما خواهیم گفت ناودانی چیست و انواع ناودانی را نیز مطرح خواهیم نمود. ناودانی صنعتی و ساختمانی یک پروفیل است که از نظر شکل هندسی شبیه U انگلیسی است. سطح مقطع ناودانی از یک جان به صورت افقی و دو بال به صورت عمودی تشکیل شده است. در این مقاله به بررسی انواع ناودانی، استانداردها و کاربردهای این پروفیل خواهیم پرداخت.

ناودانی چیست؟

خمکاری ناودانی

ناودانی جنس‌های مختلفی دارد که از جمله می‌توان به نوع گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره کرد، البته در تولید این مقطع صنعتی و ساختمانی علاوه بر فولادهای کربنی و پوشش‌دار گالوانیزه از کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیوم، فولادهای ضدزنگ نیز می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که قیمت ناودانی در جنس‌های مختلف متفاوت است.

نوع آلومینیوم از نظر وزنی معمولا سبک‌تر است و قابلیت شکل‌پذیری استحکام تقریبا بالایی دارد. بیشترین کاربرد آن معمولا در ساخت چارچوب‌های در و پنجره، شاسی تریلرها و اسکلت سازه‌ها است و آلیا‌ژهای به کار رفته در آن معمولا در مجموعه سری ۶۰۰۰ قرار دارد.
ابعاد استاندارد نوع استیل ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ و ارتفاع‌های ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.
علاوه بر این ناودانی از نظر شکل ظاهر در دو نوع ساده و مشبک قرار دارد، در ادامه به اختصار هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 

ناودانی یا همان پروفیل U شکل در اجناس مختلف گالوانیزه، آلومینیوم، فولادی، کامپوزیتی و... در دو حالت مشبک و ساده با استفاده از روش‌های فابریک و پرسی تولید و در صنایع مختلف از جمله ساختمان استفاده می‎‌شود.

ناودانی سبک و ناودانی سنگین

خمکاری ناودانی سبک و سنگین

اگر شما به این محصول نیاز پیدا کردید برای اینکه بتوانید انتخاب دقیق‌تری را داشته باشید قبل از خریداری باید مواردی را مدنظر قرار دهید از جمله اینکه، ناودانی سبک نیاز شما را رفع می‌کند یا سنگین. با داشتن اطلاع در این زمینه می‌توانید محصول مدنظر خود را گزینش نمایید.

به صورت متداول ناودانی‌ها به صورت سبک تولید می‌شوند. ناودانی سبک یعنی ناودانی که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است. به عبارت ساده‌تر ابعاد و وزن این محصول با اندازه‌های ثبت شده در جدول مهندسی محاسباتی تطابقی ندارد. معمولا از میزان استاندارد در نظر گرفته شده کمتر است، به همین منظور به آن ناودانی سبک می‌گویند.

ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد تعریف شده کاملا با جدول اشتال برابر می‌باشد. به عبارتی این محصول براساس اندازه‌های ثبت شده در جدول محاسباتی تولید می‌گردد.

 این محصول فولادی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور همچنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود. از ابزارهای بسیار دقیق که مورد استفاده طراحان، محاسبه‌گران و مهندسان ساختمانی قرار می‌گیرد جدول اشتال محصولات فولادی می‌باشد. استفاده از این جدول استاندارد سبب گردیده تا در محاسبات صرفه‌جویی شود، همچنین زمان محاسبات نیز کاهش یابد.

 پس در یک بیان کلی می‌توانیم این گونه بیان کنیم که ناودانی سبک و سنگین در ابعاد، وزن استانداردهای رعایت شده در زمان تولید، الگوی اشتال، قیمت و کاربرد محصول با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت در نظر گرفته شده برای هر دو نوع سبک و سنگین نیز براساس معیارهایی مانند وزن، سایز و… سنجیده می‌شود. کارخانه‌هایی مانند شکفته، فایکو، ناب و… هر دو نوع این محصول را تولید می‌نمایند. 

استانداردهای ناودانی

همان‌طور که در بخش کاربردهای ناودانی بیان کردیم، این محصول فولادی از نظر کاربرد به دو صورت U و C تعریف شده است؛ به همین منظور دو استاندارد UPE و UPN را در نظر گرفته‌اند. اما تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته شده در هر یک از این دو مورد است.

 استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C اختصاص پیدا کرده است در حالی که استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو استاندارد در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 باید توجه داشته باشید که استانداردهای متفاوتی در کشورهای دیگر مدنظر قرار داده می‌شود که ما در این قسمت به دو مورد از آن اشاره می‌نماییم. استاندارد فرانسه NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناودانی در نظر گرفته شده که در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد.

انواع قوطی از نظر جنسیت

 

قوطی استیل

قوطی استیل چیست؟ اگر مقطع ساخته شده به شکل دایره و استوانه ای باشد، به محصول ساخته شده لوله می گویند. همچنین به محصولاتی نیز که از قوطی های

استیل با سطح مقطع دایره ای به وجود می آیند لوله میل گرد و نبشی استیل و تسمه استیل می گویند که نام آن ها با توجه به شکل ظاهریشان نام گذاری می شود

و مورد استفاده قرار می گیرند. قوطی استیل همان آلیاژ استیل می باشد که مواد تشکیل دهنده آن همانند استیل می باشد و دلیل این نام گذاری به دلیل شکل مقطع

آن می باشد. قوطی استیل از جنس آلیاژ استیل ساخته شده است. پایه ی تولید بسیاری از محصولات برقی، استیل است. دی استیل، پروفیل استیل و لوله ی استیل

همگی در ابتدای کار به صورت رول های ورقی هستند. این قوطی های استیل در صنایع غذایی و دارویی هم کاربردهایی دارد.

 

قوطی آلومینیوم و انواع آن

خمکاری قوطی الومینیوم

قوطی آلومینیوم و انواع آن ، از دیگر مقاطع تولیدی به روش اکستروژن آلومینیوم است که در صنایع مختلف خصوصا در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.
قوطی آلومینیوم، به هر مقطع آلومینیوم که از چهار ضلع با اضلاع غیر یکسان و چهار زاویه ۹۰ درجه تشکیل شده باشد اطلاق میشود.

بر حسب نیاز صنایع مختلف، سایز های مختلفی با ضخامت های مورد کاربرد تولید و عرضه میگردد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

 

قوطی پروفیل آلومینیومی

10X10

20X20

20X10

20X30

20X40

20X50

25X25

25X36

قوطی پروفیل آلومینیوم    25X64    در دو ضخامت 1.3 میلیمتر و 1.7 میلیمتر

25X65

25X95

30X30

35X35

35X55

38X64

40X40

40X60

قوطی پروفیل آلومینیوم   40X80  ضخامت 1.6 میلیمتر

40X90

40X100

45X45

50X50

100X50

60X60

70X70  ضخامت 2 میلیمتر

80X80 ضخامت 1.6 میلیمتر

90X90

100X100

 

4-ابعاد انواع پروفیل و قوطی

 

 

پروفیل از آن دسته محصولات فلزی است که کاربرد آن را می توان در زندگی روزمره دید. این محصول در انواع متنوعی تولید می شود که از آن جمله می توان پروفیل آهن را نام برد. به پروفیلی که شبیه به قوطی یا جعبه باشد و چهار گوش داشته باشد پروفیل قوطی می گویند. پروفیل قوطی دارای مقاطع بلند و سطحی ثابت بوده که شبیه به لوله های تو خالی هستند. پروفیل‌ها دو نوع صنعتی و ساختمانی دارند که شما می‌توانید قیمت پروفیل ساختمانی را در سایت مرکزآهن مشاهده کنید. برای افرادی که به دنبال پروفیل‌های ساختمانی هستند، استفاده از پروفیل‌هایی که در ساخت درب و پنجره کاربرد دارند را پیشنهاد می‌کنیم. این دسته از پروفیل‌ها مدل 508 نام دارند. در مقابل پروفیل‌های ساختمانی، پروفیل‌های صنعتی قرار دارند که برای ساخت خودرو، وسایل خانه، وسایل پزشکی و ... استفاده می‌شوند. 

آنچه در ادامه خواهید خواند:

  • ابعاد استاندارد پروفیل قوطی مربع
  • ابعاد استاندارد پروفیل قوطی مستطیل
  • آشنایی با ابعاد انواع قوطی های آهنی

 

انواع سایز پروفیل قوطی

حال که با انواع پروفیل‌ها آشنا شدیم بد نیست ابعاد این محصولات را نیز بشناسیم. در معرفی سایز پروفیل، سه رقم به شما ارائه می‌شود. این اعداد نشان دهنده سایز، ضخامت و طول پروفیل مورد نظر شما هستند. شما باید در زمان خرید پروفیل علاوه بر شکل ظاهری، ضخامت را نیز در نظر بگیرید. استفاده از ضخامت اشتباه باعث مشکل در نتیجه نهایی شده و باعث آسیب مالی خواهد شد.

ضخامت پروفیل قوطی از 0.5 میلی متر به بالا است. مثلا برای استفاده در میز و صندلی و مبلمان ضخامت 0.5میلی متر تا 1.5 میلی متر استفاده می شود. ضخامت از 2 تا 3 میلی متر را برای ساختمان سازی استفاده می کنند. از سایز 4 به بالا نیز برای صنعت از جمله خودروسازی به کار می رود. طول این محصول بین 6 تا 12 متر است.

ابعاد استاندارد پروفیل قوطی مربع

قوطی پروفیل مربع از 10*10 میلی متر تا 500*500 میلی متر متغیر است. کمترین سایز آن یک سانتی متر است و بیشترین آن نیم متر است.

ابعاد استاندارد پروفیل قوطی مستطیل

در پروفیل‌های قوطی مستطیل، سطح مقطع دارای طول و عرض متفاوت هستند. در زمان خرید پروفیل توجه داشته باشید که کمترین طول قوطی‌های مستطیلی برابر با 100 و کمترین عرض آن‌ها برابر با 40 میلی‌متر است. از طرف دیگر بیشترین عرضی که برای این محصولات ارائه می‌شود؛ 135 و بزرگترین طول 300 میلی‌متر خواهد بود. ضخامت پروفیل‌های قوطی مستطیل از 2.5 تا 8 میلی‌متر متغیر است.

آشنایی با سایز انواع قوطی های آهنی

وزن پروفیل قوطی فلزی یک عدد ثابت نیست و با توجه به ضخامت و طول آن ارائه می‌شود. به طور واضح اگر ضخامت قوطی مورد نظر شما بالا باشد، وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. برای محاسبه وزن پروفیل می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

تعداد×طول(متر)×وزن مخصوص به پروفیل به کیلوگرم = وزن قوطی

جدول ابعاد قوطی مربع ضخامت 1 میلی متر

ردیف

ضخامت (mm)

سایز قوطی (mm)

وزن (kg/m)

1

1

20*-20

0/62

2

1

25*25

0/78

3

1

30*30

0/96

4

1

35*35

1/12

5

1

40*40

1/25

6

1.25

20*20

0/75

7

1.25

25*25

0/98

8

1.25

30*30

1/19

9

1.25

35*35

1/39

10

1.25

40*40

1/55

11

1.5

20*20

0/91

12

1.5

25*25

1/17

13

1.5

30*30

1/42

14

1.5

35*35

1/64

15

1.5

40*40

1/86

16

1.5

45*45

2/12

17

1.5

50*50

2/33

18

1.5

60*60

2/82

جدول ابعاد قوطی مربع با ضخامت 2  میلی متر

ردیف

ضخامت(mm)

سایز قوطی (mm)

وزن(kg/m)

1

2

20*20

1/18

2

2

25*25

1/53

3

2

30*30

1/78

4

2

35*35

2/16

5

2

40*40

2/45

6

2

45*45

2/81

7

2

50*50

3/11

8

2

60*60

1/74

9

2

70*70

4/38

10

2

80*80

4/97

11

2

90*90

5/68

12

2/5

25*25

1/88

13

2/5

30*30

2/31

14

2/5

35*35

2/68

15

2/5

40*40

3/03

16

2/5

45*45

3/47

17

2/5

50*50

3/48

18

2/5

60*60

4/63

19

2/5

70*70

5/46

20

/2/5

80*80

6/25

21

2/5

90*90

6/98

22

2/5

100*100

7/81

23

2/5

110*110

8/62

24

2/5

135*135

10/48

25

2/5

140*140

11/02

جدول ابعاد قوطی مربع با ضخامت 3 میلی متر

ردیف

ضخامت(mm)

سایز قوطی(mm)

وزن(kg/m)

1

3

30*30

2/73

2

3

35*35

3/19

3

3

40*40

3/60

4

3

45*45

4/25

5

3

50*50

4/62

6

3

60*60

5/54

7

3

70*70

6/51

8

3

80*80

7/44

9

3

90*90

8/38

10

3

100*100

9/38

11

3

110*110

10/36

12

3

135*135

12/58

13

3

140*140

13/19

14

3/5

45*45

4/78

15

3/5

50*50

5/33

16

3/5

60*60

6/42

17

3/5

70*70

7/56

18

3/5

80*80

8/68

19

3/5

90*90

9/76

20

3/5

100*100

10/95

21

3/5

110*110

11/95

22

3/5

135*135

14/69

23

3/5

140*140

15/29

جدول ابعاد قوطی مربع با ضخامت 4 میلی متر

ردیف

ضخامت(mm)

سایز قوطی(mm)

وزن(kg/m)

1

4

50*50

6/06

2

4

60*60

7/32

3

4

70*70

8/58

4

4

80*80

9/89

5

4

90*90

11/18

6

4

100*100

12/42

7

4

110*110

13/72

8

4

135*135

16/74

9

4

140*140

17/48

10

4/5

100*100

13/89

11

4/5

110*110

15/39

12

4/5

135*135

18/81

13

1/5

140*140

19/59

14

5

100*100

15/42

15

5

110*110

16/95

16

5

135*135

20/79

17

5

140*140

21/72

18

6

100*100

18/51

19

6

110*110

20/51

20

6

135*135

20/84

21

6

140*140

25/92

جدول ابعاد قوطی مستطیل با ضخامت 1 ، 1/25 ، 1/50 میلی متر

برخی از مطالب مفید و مرتبط با این مقاله:

1-خمکاری پرفیل و قوطی اهن

2-خمکاری و برشکاری با دستگاه cnc

5-فرایند تولید قوطی و پروفیل

 

برای اطلاع از چگونگی ساخت پروفیل‌ها می‌توان گفت که کار کارخانه‌ها برای تولید این سازه‌ها تبدیل ورق‌های فولادی به محصول نهایی با روش نورد سرد است. در حقیقت پروفیل‌های باز و بسته پس از عبور از فرایندها و عملیات ویژه‌ای مشخص می‌شوند. مراحل تولید پروفیل‌ها عبارت است از:

مرحله ۱

مرحله اول مربوط به تأمین مواد اولیه است. هم‌اکنون کشور ما مواد اولیه برای ساخت این سازه‌ها را از فولاد مبارکه و بخشی از آن را از طریق واردات از کشورهای آسیای میانه، برزیل و اروپا تهیه می‌کند. ورق مصرفی پروفیل دارای ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای است و خواص مکانیکی مناسبی دارد. چراکه نیاز است در طول فرایند تولید مشکلی برای تولیدکننده و مشتری ایجاد نکند.

ورق‌های مناسب برای تولید پروفیل طبق استاندارد ST37.2 یا JIS G 3131 و یا G 3132 هستند و شامل عناصر سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر و منگنز‌اند. در مواقع خاصی این استاندارد ممکن است تغییر یابد.

مرحله ۲

در این مرحله کلاف‌های خریداری شده برش داده می‌شوند. این کار توسط دستگاه‌های برش انجام می‌شود و درنهایت نوارهایی با عرض مشخص ایجاد می‌شوند. دستگاه‌های برش باتوجه به نحوه بهره‌برداری قسمت‌های مختلفی دارند و از این رو دارای دو نوع اتومات و نیمه‌ اتومات هستند.

پس از آنکه کلاف روی قسمت کلاف‌گیر دستگاه برش قرار می‌گیرد، با چرخش کلاف‌گیر طوق‌های دستگاه باز شده و سر ورق‌ها زیر غلتک‌های صاف‌کننده قرار می‌گیرند. پس از آن ورق‌ها صاف شده و به صورت تخت درمی‌آیند. گیوتین‌ها سر ورق را جدا می‌کنند تا برای جوشکاری آماده شوند.

ورق‌ها با غلتک‌های تغذیه به سمت شافت اصلی حرکت می‌کند. در اثر عبور ورق، تیغه‌های موجود در روی شافت‌های اصلی سبب برش ورق می‌شوند.

ورق‌ها در دستگاه برش به سمت جلو حرکت می‌کنند و درنهایت سر اولیه نوارها بریده می‌شود. نوارهای بریده شده توسط  قسمت نوار جمع‌کن‌ها در دستگاه درگیر می‌شوند. در این حالت می‌توان داخلی‌ترین لایه ورق‌ها جدا می‌شود و به راحتی می‌توان نوارها را به سمت خارج دستگاه هدایت کرد.

در آخر این مرحله، نوارها دسته‌بندی شده و به قسمت‌های مختلف خطوط تولید در کارخانه انتقال می‌یابد.

مرحله 3

تولید پروفیل و قوطی‌ها در این مرحله انجام می‌گیرد. تولید این محصولات به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد و روش انتخابی به امکانات ماشین در طراحی دستگاه بستگی دارد.

قسمت‌های مختلف دستگاه تولید قوطی و پروفیل عبارت است از: تغذیه نوار، گیوتین، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره، شکل‌دهنده اولیه و شکل‌دهنده نهایی، جوش، براده‌برداری، سردکن، سایزینگ، خمش، اره اتومات، شتاب‌دهنده، میز تخلیه.

قسمت‌های مختلف دستگاه‌ها با توجه به هدف ساخت محصولات و روش‌های ساخت در تعداد و اندازه متغیر هستند. نکته مهم در تولید پروفیل آن است که اعمال اصلی دستگاه ساخت قوطی و پروفیل از مراحل ابتدایی تا تولید محصول نهایی بایستی به روش سرد انجام گیرد.

6-کاربرد های قوطی پروفیل

پروفیل ها مصارف بسیاری دارند و در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی کاربرد دارند اما بیشتری مورد استفاده آنها در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد. پروفیل هایی به شکل مربع و مستطیل در مقاطع کوچک جهت نرده های فلزی، در و پنجره، راه پله ها و ... استفاده می گردد اما مقاطع بزرگتر آن که به ستونی معروف هستند، در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارند.

7-کارخانه های تولید قوطی و پروفیل

کارخانه های تولید قوطی و پروفیل

1. پروفیل کیان پرشیا- تهران

کیان پرشیا کار خود را از سال 1380 با تولید انواع لوله قطور فولادی همچون لوله اسپیرال و لوله درز مستقیم و مقاطع پروفیل فولادی در تهران شروع کرد. پروفیل کیان پرشیا یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کارخانه است که شهرت زیادی دارد. شرکت کیان پرشیا در حال حاضر انواع لوله‌ها و قوطی‌های صنعتی و ساختمانی در سایز و ضخامت‌های متنوع تولید می‌کند و انواع پروفیل‌های در و پنجره (کلافی، لنگه دری، رومی، مکزیکی) را در سبد محصولات خود دارد. این کارخانه یکی از تولیدکنندگان پروفیل برتر ایران به شمار می‌رود.

 

2. شرکت جهان پروفیل پارس- تهران

شرکت جهان پروفیل پارس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پروفیل برتر کشور است که در سال 61 در تهران آغاز به فعالیت نمود. این کارخانه علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل بخشی از محصولات خود را هم به خارج از کشور صادر می‌کند. قیمت پروفیل جهان نسبت به کیفیت آن مناسب بوده و خریداران زیادی دارد. پروفیل جهان پارس، در دو نوع باز و بسته تولید می‌شود.

 

 

 

3. شرکت نورد لوله یاران- تهران

شرکت نورد لوله یاران در سال 1382 در شهرک صنعتی شمس آباد تأسیس شد. محصولات تولیدی شرکت به‌طور خلاصه شامل قوطی و پروفیل مربع و مستطیل، پروفیل‌های ساختمانی باز و بسته، پروفیل درب و پنجره، لوله‌های ساختمانی و صنعتی ازجمله لوله‌های گاز خانگی و شهری، آب و شوفاژ می‌شود.

 

 

 

 

4. کارخانه لوله و پروفیل آپادانا- اصفهان

کارخانه لوله و پروفیل آپادانا در سال 1383 در شهرک صنعتی جِی استان اصفهان تأسیس شد. در حال حاضر این کارخانه یکی از تولیدکنندگان پروفیل برتر کشور است.

 

انواع پروفیل کارخانه لوله و پروفیل فولاد آپادانا

40*40*2

80*40*2.5

90*90*3

100*100*4

135*135*4

 

 

 

5.شرکت صدرا پروفیل- تهران

شرکت صدرا پروفیل تهران در سال 81 در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران با ظرفیت تولید سالیانه 180 هزار تن تأسیس شد. قیمت پروفیل صدرا مناسب بوده و از کیفیت مطلوبی هم برخوردار است. در حال حاضر این کارخانه به تولید انواع لوله‌های صنعتی و داربستی، انواع  قوطی پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی، انواع پروفیل در و پنجره و مقاطع باز مشغول است.

 

 

 

6. شرکت لوله و پروفیل صابری- تهران

شرکت لوله و پروفیل صابری در سال 1387 در شهرک صنعتی عباس‌آباد به‌منظور تولید انواع پروفیل‌های فولادی درزجوش و باز، پروفیل‌های چهارضلعی، پروفیل‌های در و پنجره و چهارچوبی آغاز به فعالیت کرد. این کارخانه یکی از به‌روزترین کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل ایران است که از جدیدترین ماشین‌آلات بهره می‌برد.

 

 

 

7. کارخانه تهران شرق- تهران

این کارخانه در سال 80 به‌منظور تولید انواع لوله و پروفیل‌ صنعتی و ساختمانی در منطقه صنعتی خاتون‌آباد پاکدشت آغاز به فعالیت نمود. از مهم‌ترین محصولات سبد تولیدی کارخانه تهران شرق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

 

این کارخانه یکی از تولیدکنندگان پروفیل برتر ایران بوده و بخشی از محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، ارمنستان و گرجستان صادر می‌کند.

 

 

 

 

8. گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو

این مجموعه صنعتی در سال 61 تأسیس شد؛ اما نخستین محصولات آن 11 سال بعد و در سال 72 وارد بازار شدند. محصولات کارخانجات تولیدی صنعتی کچو شامل انواع قوطی، پروفیل و لوله بوده و با نام تجاری فولاد گستر حداد وارد بازار می‌شوند. پروفیل‌های تولیدی این کارخانه بیشتر به نام پروفیل گستر حداد معروف است.

 

9. شرکت پروفیل نیکان- اصفهان

پروفیل نیکان اصفهان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ قوطی و پروفیل است که انواع پروفیل، قوطی، زهوار و چهارچوب درب در را تولید می‌کند.

8-تفاوت میلگرد با قوطی پروفیل

 

میلگرد چیست؟

همه ما نام میلگرد را شنیده­ ایم و کم و بیش اطلاعاتی نیز در مورد آن داریم، برای مثال می­ دانیم که یکی از مصالح به کار رفته در سازه ­ها است و با افزایش قیمت آن هزینه سخت و ساز نیز افزایش پیدا می­ کند. امروزه میلگرد ها از کف ساختمان گرفته تا ستون­ ها و... مورد استفاده قرار می­ گیرند. اما به راستی چرا میلگرد ها این همه اهمیت دارند و چگونه از ما محافظت می­ کنند؟

برای اینکه بدانیم نقش میلگرد در بتن چیست ابتدا باید میلگرد را بشناسیم. میلگرد نوعی میله فولادی است که در سایزهای متفاوتی ساخته می ‌شود و برای بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در اکثر سازه ­های دست بشر از بتن به منظور استحکام استفاده بنا می­ شود. تمام افراد بتن را به عنوان یکی از قوی ترین مصالح با مقاومتی بالا در برابر نیروهای فشاری می شناسند، این ماده به قدری قوی است که برای شکستن آن نیروی بسیار زیادی نیاز می‌شود. در کنار این قدرت باورنکردنی، بتن دارای یک نقطه ضعف بزرگ است. بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی، مقاومت آنچنانی ندارد. به دلیل این نقطه ضعف، پای میلگرد در ساختمان سازی به میان آمد.

استفاده از میلگرد در بتن باعث می‌شود سازه شما در برابر نیروی کششی مقاومت بالاتری پیدا کند. به طور کلی میلگرد وظیفه تقویت بتن را برعهده دارد. دلایل زیادی دارد که مهندسان عمران به دنبال افزایش مقاومت کششی سازه هستند. مهمترین دلیل افزایش مقاومت کششی، محافظت از سازه در برابر زلزله است. در زمان وقوع زلزله، استفاده از میلگرد در بتن جلوی ترک و شکستگی را خواهد گرفت. میلگرد همانند محافظ یک سازه عمل کرده و وظیفه مراقبت و ایجاد امینت برای ساکنین را بر عهده دارد.

قوطی پروفیل

 

قوطی و پروفیل انواعی از سازه های فولادی بوده که در صنعت ساختمان سازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. پروفیل ها در ابعاد و اندازه ها و همچنین انواع مختلفی تولید می شوند؛از انواع پروفیل هایی که تولید می شوند می توان به نبشی،هاش،تیرآهن،میلگرد 

خمکاری قوطی و پروفیل

خمکاری قوطی و پروفیل

 

در این کار، سطح بیرونی پروفیل حالت کشسانی پیدا می‌کند و فشار مضاعفی بر لایه درونی وارد می‌شود. این کشش باعث می‌شود محصول حالت فنری داشته‌باشد. وقتی که پروفیل انعطاف‌پذیری لازم را داشته‌باشد، می‌توان آن را خم کرد و به شکل دلخواه درآورد. هزینه انجام خمکاری، جدا از قیمت پروفیل محاسبه می‌شود.

خمکاری پروفیل فرآیندی است که برای افزایش سهولت کار پروژه موردنظر انجام می‌شود. طی این فرآیند، قوطی‌ها تحت تاثیر نیروهای مکانیکی واردشده تغییر فرم پیدامی‌کنند.

میزان انعطاف‌پذیری این محصول به درصد کربن به کاررفته در ساختار آن بستگی دارد؛ هرچه میزان کربن بیشتری داشته‌باشد، محصول سخت‌تر و شکننده‌تر خواهد بود. خمکاری به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود؛ محصولاتی که سخت و شکننده هستند، با روش نورد گرم تولید و پروفیل‌هایی که درصد کربن کمی دارند، با نورد سرد خمکاری می‌شوند.

خمکاری پروفیل به چه منظوری انجام می‌شود؟

خمکاری ورق‌های فلزی به دلایل مختلفی انجام می‌شود و نحوه انجام آن به نوع ورق نیز بستگی دارد. از پروفیل‌های خم‌شده می‌توان در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، پتروشیمی، کشاورزی، کشتی‌سازی و … استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت انواع باکس‌های الکترونیکی
  • ساخت قطعات کشتی
  • ساخت وسایل و تجهیزات کشاورزی
  • ساخت اسکلت و فونداسیون ساختمان
  • ساخت تجهیزات کارخانه‌ها

انواع دستگاه‌ها برای خمکاری پروفیل

یکی از عواملی که در انتخاب دستگاه موردنظر برای خمکاری تاثیرگذار است، ضخامت دیواره، جنس، ابعاد و شکل مقطع فولادی است. پروفیل‌ها از نظر جنس، ابعاد و شکل مقطع باهم متفاوت هستند؛ به‌همین دلیل برای تولید هرکدام باید از دستگاه خاصی استفاده شود. همین موضوع باعث می‌شود که بتوان از هرپروفیل برای بخش‌ها و قسمت‌های مختلف صنایع یا ساختمان‌سازی استفاده کرد. مهم‌ترین دستگاه‌هایی که برای این کار استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • دستگاه فرم‌دهنده پروفیل
  • دستگاه رول کن پروفیل‌ افقی و عمودی
  • ماشین خم‌کاری برای پروفیل‌های بزرگ
  • دستگاه فرم‌دهنده مجهز به سیستم کنترل
  • دستگاه خمکن پروفیل نیمه‌اتوماتیک
  • دستگاه خمکن پروفیل‌های بسیار بزرگ
  • دستگاه خمکن پروفیل و تسمه
  • و …

انواع مدل خمکاری پروفیل

همان‌طور که گفته شد، خمکاری پروفیل را می‌توان به دو روش دستی و صنعتی انجام داد. در صورتی که محصول موردنظر ضخامت چندانی نداشته‌باشد، باید فرآیند خمکاری را به‌صورت دستی انجام داد. برای محصولاتی با ضخامت بالا، روش صنعتی بهتر است. انجام خمکاری باعث ضخامت پروفیل‌ها نمی‌شود؛ اما از نظر طولی ممکن است تغییرات مختصری در این محصولات ایجاد کند.

خمکاری دستی

این فرآیند همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با اعمال نیروی مکانیکی توسط شخص انجام می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند چکش، آچار f شکل، قالب و… استفاده کنید. اگر قصد دارید که با روش دستی یک محصول با ضخامت بالا را خم کنید، باید آن را حرارت دهید که به این فرآیند، خمکاری پروفیل گرم گفته می‌شود.

<